Banda de música de Cerdedo
Banda Popular de Cerdedo

Na segunda metade do século XIX, precisamente na década de 1850, naceu nesta vila a primeira banda, coñecida como Banda de Música de Cerdedo, ou simplemente Banda de Cerdedo. Por cuestións administrativas, esta banda só adoptaría o nome de Banda Popular de Cerdedo moitos anos máis tarde. Aínda que houbo outras "músicas" formadas en Cerdedo durante esa época, ningunha delas deixou rexistros tan claros como a Banda de Cerdedo.

Nos seus primixenios, a banda tivo diferentes directores. O primeiro deles foi un asturiano coñecido como o Serrador, cuxa identidade aínda é obxecto de especulación. Ao redor de mediados da década de 1860, este director pasou o comando da banda para outro director, tamén non natural de Cerdedo, Campio García Silva, oriundo do concello de Santiso, en A Coruña. Campio García dirixiu a banda ata aproximadamente o final do século.

No inicio do século XX, a Banda de Cerdedo xa contaba con moitos músicos formados na rexión. Baixo a lideranza de Constantino Paz, un nativo de Cerdedo e exalumno de Campio García, a banda acadou novo prestixio. Durante a era de Constantino, estreáronse composicións orixinais e fortaleceuse o ensino musical na academia da Filluda. Esta época tamén testemuñou o surgimento de outras dúas bandas en Cerdedo: a Banda de Cabenca, fundada polo mestre Ramón Lavandeira, e a Banda de Cerdeira, liderada por Francisco Cerdeira.

A competición entre as bandas serviu como estímulo para mellorar a calidade musical, pero tamén trouxo desafíos, como a escaseza de músicos en determinados momentos. A música, aínda que axudaba un pouco na economía familiar, non era unha fonte estáble de renda. Moitos músicos tiñan que buscar traballo noutras rexións, principalmente durante a época de emigración masiva.

Ao longo das décadas seguintes, as bandas de música cerdedenses enfrontaron desafíos como a Guerra Civil, a resaca da posguerra e mudanzas nos gustos musicais da poboación. Gradualmente, as bandas foron perdendo afeccionados para as novas tendencias, como as orquestras, e acabaron por desaparecer completamente na década de 1950.

A información proporcionada está no libro As bandas de música de Cerdedo do autor Manuel Campos. Este libro ofrece unha investigación detallada sobre a historia e o desenvolvemento das bandas de música en Cerdedo, incluíndo información sobre músicos destacados e a súa contribución ao panorama musical local.

Cronoloxía

BANDA POPULAR DE CERDEDO
Banda de música de Cerdedo

Fotografías

*Información obtida do libro As bandas de música de Cerdedo (Autor: Manuel Campos Toimil)

Bandas de música de Galicia
Enrique Alvarellos Iglesias

Cerdedo

(1 851-1 955)

Cuando, procedente de Lugo u Orense, el automovilista llega a Folgoso, ya no tarda en conocer la villa de Cerdedo, que necesariamente ha de atravesar de arriba a abajo.

En esta montañesa localidad de la provincia de Pontevedra existió una agrupación bandística, desde los comienzos de las bandas de Galicia. En el año 1.851, comenzó a ser organizada, según documentos consultados, si bien no hemos podido conocer el nombre de su promotor. Años más tarde, ya se habla de un asturiano, llamado Serrador, -por ser éste su oficio- que dirige la banda y toca varios instrumentos. Fallece Serrador, y se hace cargo de la batuta Constante Paz, que no tarda en abandonar el cargo. Se suceden entonces varios directores, entre los que hay que destacar:

Francisco Cerdeira, Manuel García, José Benito García, y ya, por fin, Manuel Monteagudo Cadavid, más conocido por “Touqueira”, con quien la banda se deshace en 1 955.

Los componentes que la de Cerdedo tuvo en los últimos años de su existencia, son los siguientes:

Oboe: Manuel Rey.
Requinto: Traían a uno de La Estrada.
Clarinete: Sieiro/ Fortes/ Clemente/ Eladio/ Durán.
Fliscorno: Gerardo Lavandeira/ Troitiño/ “Limeres”.
Cornetín: Nicolás García (maestro nacional).
Saxo alto: José Durán/ Manuel García/ Varela de Melide.
” tenor: Luis Caramés (maestro nacional)
Trombón: Antonio Varela/ Enrique Monteagudo/ José Monteagudo/ Manolo Monteagudo (fillos do Touqueira).
Bombardinos: José Benito García/ Valentín Durán.
Bajo: Jesús Troutiño/ Lavandeira/ Jaime/ Pedre, o Manco (de la izquierda).
Bombo: Gervasio Bugallo/ Sieiro/ Secundino Horta.
Platillos: José Paz.
Caja: Jesús Troitiño/ Ismael/ David Paz

De todos los bombistas, excepto José Paz, ningún sabía solfeo, y sólo salían cuando la banda tenía que dividirse, para hacer tres o más fiestas a un tiempo.

Esta banda llegó a tener 30 componentes. En tiempos de la República, y por motivos políticos, se dividió en dos: la de Cerdeira y la de José Benito. Más tarde, llegaron de nuevo a juntarse ambas.

Uno de sus primitivos músicos, Bernardino Cachafeiro, contrajo matrimonio en 1 868 con una chica de Campo Lameiro, y en aquella villa, fundó otra banda que llegó a competir con la de Cerdedo, si bien las relaciones humanas entre ambas eran cordiales.

Los componentes que la de Cerdedo tuvo en los últimos años de su existencia, son los siguientes:

De todos los bombistas, excepto José Paz, ninguno sabía solfeo, y sólo salían cuando la banda tenía que dividirse, para hacer tres o más fiestas a un tiempo.

Atravesaban la montaña andando, hasta llegar a Barcia y Covela de Antas, tierra de Cambeses, y llegaron hasta Oitabén, ya cerca de Redondela. Llevaban siempre la comida, consistente en cinco libras de carne y una de jamón, y allá hacían el cocido en la taberna que hubiese. En Oitabén, la fiesta solía hacerla Cambeses. pero un año tuvo que faltar, y escribió a Touqueira, para que fuese a cubrirle el compromiso; Touqueira le aceptó. El fuerte de la de Cerdedo era la Misa; cantaban tres o cuatro, entre ellas, la de Revanello y la de Pío X. Touqueira había sido seminarista, y de esto sabía mucho, además de cantar muy bien. En Antas los estaba esperando un “práctido de Cambeses”, para conducirlos a Oitabén. Cambeses le había dicho a Touqueira que no llevara bombo, por haberlo allí, y luego resultó que tenía la piel rota. Gracias a un gaiteiro que, situado al lado de la banda, se encargó él mismo de darle el golpe para el remate.

“A xente dalí -nos contaron- tiña un baixo concepto dos músicos que sempre chegaban á parroquia cunha fardela e unhas faragullas, para comeren”. “pero aquil ano, os de Cerdedo chegaron cunha mula e unha perna de becerro inteira. Foron á taberna, e dixéronlle: Vosté poña o repolo e mailo unto e garbanzos, e fáganas ahí un bo cocido”. Tan pronto como los de la taberna observaron la abundancia y la pulcritud en el uniforme de los de Cerdedo, los subieron al cuarto-comedor en donde también comían los curas de la fiesta, porque antes, había comentado el dueño de la casa:

“Ista xente éche entre fina, e hai que levalos pra onde os curas”.

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